KSL Trading AB är som de själva säger ett lagom stort grossistföretag inom kantlister, skivmaterial och lim. Kunderna finns inom möbel-, inredning-, hus- och designföretag. De har en toppmodern såganläggning med helautomatiskt plocklager. När vi träffade dem hade de ett manuell orderflöde där de tog emot order via telefon, mejl och Excelfiler och skrev in beställningen för hand ett flertal gånger i olika filer och system. Eftersom vi brinner för att bygga system som effektiviserar flöden och får bort monotont arbete var det här en utmaning som vi gillade direkt.
Det visade sig dock snabbt att det i flera steg i processen krävs en hel del yrkeserfarenhet, fundering och olika aktiva val. Det kommer alltså även efter att Wengine blandar sig i krävas en del handpåläggning i vissa steg.
Hur som helst är vi i dag glada över att lägga ut den första versionen av KSL:s webbportal. Nu slipper KSL en stor del av de tidsödande och monotona arbetena som t.ex. att kopiera data mellan Excelfiler, själva skapa sågfiler och skriva in ordrar manuellt i Monitor. Nu genererar Wengine data till sågen och skickar automatiskt in beställningen som en order till Monitor. En ödmjuk gissning är att Wengine
effektiviserar bort ett par timmars jobb varje dag när det gäller orderhanteringen.
Förhoppningsvis kommer allt fler kunder i framtiden tycka att det är smidigt med Excel eller ännu bättre vilja koppla upp sig med API från sitt eget affärssystem för att skicka ordrar till KSL. Oavsett är Wengine redo och vi är glada att KSL har tagit det här steget och ser fram emot nästa. Kanske ska vi låta kunden själv skriva in eller ladda upp sina beställningar och se sina lagda ordrar och orderhistorik. Vi får se 😊
Vi önskar KSL lycka till med deras Wengine- och digitaliseringsresa!