Weland Solutions
Alltid korrekta underlag vid komplexa installationer
Wexer har tillsammans med Gislavedbaserade Weland Solutions tagit fram ett nytt säljverktyg för hissautomater. Verktyget bygger på Wexers plattform Wengine och låter säljare och kund designa kundspecifika lösningar i realtid och gå från idé till exakt lösning, på en dramatiskt kortare tid än innan.
Weland Solutions hissautomater används för att optimera och automatisera lager över hela världen. De svensktillverkade automaterna skräddarsys efter kundens specifika krav och förutsättningar. Mängden artiklar, samt storlek och tyngd på godset som skall lagras, men också lokalens storlek och takhöjd är faktorer som spelar in.
För Weland Solutions är det en styrka att kunna tillverka den optimala lösningen för varje kund, men det ställer också höga krav på design, offertarbete och beställning. Det var med målet att effektivisera den processen som Weland Solutions kontaktade Wexer.
– Tidigare hade vi Excelark där varje beståndsdel fanns listad. Att sätta ihop en offert utifrån dessa kunde ta åtskilliga timmar. Jag hade tittat på hur andra branscher jobbade, till exempel när du designar ett uterum direkt på webben. Vi ville ha något liknande.
Vi kontaktade flera företag, men tyckte att Wexer förstod våra utmaningar bäst. De kändes snabba, lyhörda och flexibla, berättar Lars Andreasen, försäljningschef på Weland Solutions.
Lars Andreasen, försäljningschef Weland Solutions
En komplett designportal
Wexers plattform Wengine innehåller ett CPQ-system (Configure, Price, Quote). Denna har Wexer konfigurerat tillsammans med Weland Solutions för att passa deras affärslogik. I CPQ-verktyget kan säljare och återförsäljare tillsammans med slutkunden designa en hissautomat snabbt och exakt. CPQ-verktyget visualiserar på ett enkelt sätt varje hissautomats konfiguration på detaljnivå. Kunden utformar sin hissautomat i realtid och säljaren får ut ett komplett underlag till offert.
– Det nya säljverktyget eliminerar många felkällor. Både vi och kunden kan vara säkra på att offert och beställning blir rätt varje gång. Det har också förändrat hur vi jobbar. Vi kan utforma en hissautomat tillsammans med kunden direkt i ett onlinemöte. Det har skapat stora möjligheter under coronapandemin, men jag tror att branschen kommer gå allt mer mot digitala lösningar i framtiden. Här vill vi ligga i framkant, fortsätter Lars.
Fortsatt utveckling
Weland Solutions och Wexer fortsätter arbeta tillsammans med utvecklingen av säljverktyget. Under utvecklingens gång har verktyget ändrat omfattning, och i framtiden ser Lars många möjligheter.
– Vi planerar att integrera verktyget i vårt affärssystem, och på sikt ser vi framför oss hur hela kedjan fram till installation kan bli digital. Wengine är en mycket anpassningsbar plattform och vi känner att Wexer är en innovativ partner som kan driva utvecklingen tillsammans med oss. Det var därför vi valde dem, avslutar Lars.
Konfiguratorn för vertikala lagerhissar
En liten publik version av Weland Solutions hiss-konfigurator/säljverktyg (Wengine CPQ) finns på deras hemsida. Här kan vem som helst enkelt bygga en hissautomat efter sina egna önskemål och snabbt komma i kontakt med ”rätt” säljare. ”Konfiguratorn för vertikala lagerhissar” eller Minikonfiguratorn som vi kallar den bäddas även in på några av återförsäljarnas hemsidor.
I Wengine styr vi enligt uppsatta önskemål vem som ska ta emot offertförfrågan, och vilka som ska ha rätt att se och hantera förfrågningar som kommer in i säljverktyget från de olika ”Webbanvändarna”. Dvs konfigurationer och offertförfrågningar som genereras av Weland Solutions Minikonfigurator eller av någon återförsäljares Minikonfigurator.
På så vis tar ”rätt” region / avdelning / säljare direkt vid i samma konfiguration som kunden gjort, och kan enkelt ställa rätt frågor och kontrollera/ändra så kunden får en optimal lösning för just sina behov och snabbt komma till avslut.
Testa gärna konfiguratorn själv genom att klicka på länken nedan.
Vad är en hissautomat?
En hissautomat bygger på principen att gods och detaljer på ett lager ska flyttas till plockaren istället för tvärtom. En hissautomat lagrar gods på höjden. När plockaren knappar in en vara på en terminal, levereras den på en bricka via en hiss i automaten. En användare klarar generellt 2-4 gånger fler plock med en hissautomat än i ett traditionellt lager.
Vilka utmaningar har du?
Och hur kan vi hjälpa dig att lösa dem? Det är två frågor vi gärna hittar svaren på tillsammans med dig.
Du är välkommen att kontakta oss för en kostnadsfri konsultation, där vi tillsammans identifierar förbättringsområden i din verksamhet och vilka dina digitala möjligheter är!
Ange din mejladress och kontaktuppgifter i formuläret nedan, så tar vi kontakt med dig. Skriv gärna också vad du vill ha hjälp med eller funderar över och en önskad tid då du vill bli kontaktad eller ha ett möte via Teams eller IRL.
Boka demo
Fler kundcase.
Beyond standard.
Wexer är inte företaget som nöjer sig med standard. För vi ser det unika i våra kunders tjänster och produkter. Som IT-partner vill vi vara en del av våra kunders långsiktiga utveckling och bygga de lösningar som ger dig flest möjligheter att ta din affär till nästa nivå.